In the spotlight: SKVR laat leerlingen spelenderwijs groeien in technologie en creativiteit
12/5/25
Nieuws
In the spotlight: SKVR laat leerlingen spelenderwijs groeien in technologie en creativiteit
12/5/2025
In the spotlight: SKVR laat leerlingen spelenderwijs groeien in technologie en creativiteit
Wat als je muziek en technologie combineert om leerlingen digitaal vaardiger te maken? Met het programma Digi-skills met Music Tech laat SKVR zien hoe muziek en technologie perfect samenkomen in het onderwijs. Leerlingen ontdekken op een speelse en creatieve manier hoe digitale vaardigheden werken, terwijl ze tegelijk hun muzikale talent ontwikkelen. Een creatieve en laagdrempelige manier om te bouwen aan digitale geletterdheid –precies wat steeds meer scholen zoeken.
Creatief én digitaal vaardig
Suzanne Ypma, ontwikkeladviseur Innovatie bij SKVR, is al jaren bezig met de vraag hoe je kunstonderwijs en digitale vaardigheden met elkaar kunt verbinden. “In ons lesprogramma Muziektechnologie zijn digitale geletterdheid en digitale vaardigheden al langer belangrijke elementen. Steeds meer scholen tonen interesse, omdat dit aansluit bij de leefwereld van leerlingen én bij de doelen voor toekomstgericht onderwijs.”
De lessenserie sluit aan op de conceptkerndoelen digitale geletterdheid, met onder andere aandacht voor computational thinking en ICT-basisvaardigheden. Leerlingen leren onder andere inloggen, omgaan met apparatuur en ontdekken wat een webapplicatie is – om vervolgens zelf een digitale muzikale compositie te maken.
Actieve makers
“Ons doel is dat leerlingen geen passieve gebruikers van technologie zijn, maar actieve makers,” vertelt Suzanne. “Door op een creatieve manier te experimenteren, krijgen ze plezier in technologie én leren ze begrijpen hoe het werkt.” De lessen worden op school gegeven door ervaren SKVR-docenten, met behulp van compacte keyboards, laptops en inspirerende muziek-apps.
Het effect van de lessen is direct zichtbaar in de klas. “We merken dat juist leerlingen die zich minder snel thuis voelen bij technische vakken – zoals veel meisjes – verrast zijn door wat ze blijken te kunnen,” aldus Suzanne. “De creatieve ingang maakt het toegankelijk en geeft zelfvertrouwen.”
Gesteund door de gemeente
Het programma is onderdeel van het bredere Programmaplan Digitale Inclusie van de gemeente Rotterdam. Met deze aanpak brengt SKVR een nieuw geluid: technologie toegankelijk maken via creativiteit.
Samenwerken aan digitale inclusie
IT Campus Rotterdam ondersteunt dit initiatief van harte. Het laat zien hoe je vanuit een culturele invalshoek concrete invulling kunt geven aan digitale vaardigheden in het onderwijs. De aanpak sluit bovendien naadloos aan op de maatschappelijke ambitie om álle leerlingen voor te bereiden op een digitale toekomst.
Wil je als school meedoen aan Digi-skills met Music Tech? Deelname is in 2025 kosteloos dankzij steun van de gemeente Rotterdam.
Aanmelden of meer weten? Kijk voor meer informatie op RotterdamseSnelstarters.nl
In the spotlight: SKVR laat leerlingen spelenderwijs groeien in technologie en creativiteit
Wat als je muziek en technologie combineert om leerlingen digitaal vaardiger te maken? Met het programma Digi-skills met Music Tech laat SKVR zien hoe muziek en technologie perfect samenkomen in het onderwijs.
Nieuws
3/3/2025
AI in het onderwijs: leren door te doen!
Op 3 maart organiseerde Platform Ondersteuning Leertechnologie Zorgcollege (POLZ) een inspirerende themamiddag over AI voor leidinggevenden en staf binnen Albeda Zorgcollege. Met de introductie van de AI Black Box, een initiatief van IT Campus Rotterdam, kregen deelnemers op een toegankelijke manier inzicht in de mogelijkheden van AI
Nieuws
1/6/2025
Rotterdamse studenten leren zorgprofessionals werken met slaaprobot Somnox
Zorgtechnologie is in opmars en biedt oplossingen voor de uitdagingen in de zorgsector. In Rotterdam maken studenten tijdens hun stage kennis met de innovatieve Somnox-slaaprobot.