Ook de tweede groep deelnemers aan Expeditie Digitaal 3.0 is van start. Afgelopen week ontvingen we de werkgroepen van OPDC (LMC-VO) en Olympia College (BOOR) op de campus. De deelnemers startten hun expeditie na een flinke dosis inspiratie en gingen onder leiding van Karen Paardekooper-Lim en Marc van Maastricht van O21 | Samen doordacht digitaliseren aan de slag met het prioriteren van de diverse aspecten die zij in hun plan van aanpak Digitale Vaardigheden willen opnemen.
Daarna mochten de deelnemers dromen. Als alles mogelijk was: geld, bemensing, tijd, faciliteiten; wat zouden zij dan het liefst zo snel mogelijk willen implementeren. Frappant was de ontdekking dat de werkgroepen, beiden werkzaam met vooral kwetsbare leerlingen, de diverse aspecten nagenoeg op dezelfde volgorde prioriteerden, maar heel andere dromen formuleerden.
Er was nog meer overeenstemming: om leerlingen optimaal in de lestijd te kunnen ondersteunen bij het verkrijgen van digitale vaardigheden, benoemden beide werkgroepen dat er ook nog stappen binnen het team gezet moeten worden.
Het zijn juist deze direct uit de praktijk voortkomende randvoorwaarden die bij het schrijven van de plannen zullen worden behandeld tijdens de Expeditie Digitaal. Want de tijd dringt: als digitale vaardigheden vanaf 2024 in de curricula van het po en vo zijn opgenomen, zullen ook de leraren in de klas hun digitale vaardigheden op orde moeten hebben.
Herkenbaar? IT Campus Rotterdam biedt daar binnen haar programma's al een aantal oplossing voor. We vertellen je er graag meer over.
#teamcampus#O21 #GemeenteRotterdam #rotterdamsejeugdopvoorsprong #expeditiedigitaal #digitaliseren #onderwijs #rotterdam #makeIThappen